söndag, juni 7

EU-valet

Nu har jag röstat. Det var faen inte lätt att välja. Sverige saknar helt partier som är vänster och ändå för EU-integration, för att inte tala om partier som är socialliberala och vänster. Eftersom de frågor jag bryr mig mest om vad just EU anbelangar är ett liberalt och fritt samhälle utan förmyndarpolitik var det ett jävla dilemma - jag kan absolut inte tänka mig Fp och C eftersom de är högersvin, och även Piratpartiet lär utkristallisera sig som ett högerparti med tiden. Visst, de har erbjudits att gå med i Vps grupp GUE-NGL, men lycka till att de kommer göra det, då blir alla deras småborgerliga väljare skitförbannade. Oddsen är snarare att Pp går med i ALDE-gruppen i EU-parlamentet; den har gott om sunda socialliberala partier, men majoriteten är fortfarande obehagliga högerliberaler som Fp och C, och även om ALDE röstar med vänstern i samhällsfrågor brukar de rösta med EUs läskiga och jättelika högerblock i alla ekonomiska ärenden. We can't have that.

Sedan blir det hela ännu jobbigare av att svenska partier har en så oresonlig hållning i fråga om alkoholinförselkvoter och drogpolitik. Inte ett enda parti kan tänka sig att avkriminalisera lätt narkotika, vilket stör mig något enormt. Det skulle möjligtvis vara Piratpartiet, men de vägrar ju ta ställning i några andra frågor än deras kärnfrågor, och det är just varför de inte fick min röst. Jag vågar inte stötta typer som kan ha vilka åsikter som helst i praktiken, och som bara bryr sig om några få saker, hur viktiga de än är. Det är synd, för jag stöttar Pp helhjärtat i upphovsrätts- och patentfrågorna. Men jag kan inte lita på deras kandidater.

Vänsterpartiet är ju mitt standardval, men det känns barockt för mig att fortfarande vara emot EU, som de är, och följaktligen är de ju också tvärt emot alla former av ökad EU-integration. Jag ser ingen realistisk möjlighet att lämna EU-samarbetet, och jag tror på att omfamna det och göra det bästa av det, snarare än att streta emot som en sur gammelkommunist.

That being said, så har ju vänstern helt rätt i att EU är en läskig högerjunta med rötter i kristdemokrater och andra sumpmiffon i Benelux. Men EU är vad vi har, nästan hela Europa är med nu...hoppet står till att förändra EU inifrån. Europa måste stå starkt mot USA, Folkrepubliken Kina, Ryssland...jag tror på EU.

Men jag hade verkligen velat rösta på utpräglade socialliberaler. Tyvärr finns inget sådant parti i Sverige.

Så jag körde en annan approach, och tänkte i termer av vilken enskild person jag allra helst skulle vilja se representera mig i EU. Och då blev valet plötsligt mycket enklare.

Min röst gick till Per Gahrton i Miljöpartiet. Hans parti är det närmaste socialliberaler vi kommer i Sverige, och de är med i det sköna gröna blocket som är fullt av flummon, skäggon och cannabistomtar. Gahrton själv är en erfaren politiker med massor av vettiga och solidariska ståndpunkter som retar etablissemanget, och inte minst - en fin vision för EU. Att han sedan som person är helt bisarr kan jag ta, det är mest charmigt :-P

Det är väl också ett sunt val på det hela taget, givet att växthuseffekten är det enskilt viktigaste frågan i vår tid, och Mp bryr sig mer om den än några andra gör. Trots det så ligger andra frågor mig mer varmt om hjärtat, men man kan väl inte få allt. Alla röster som inte går till Kd, S , M och Sd är potentiellt bra röster; för de går åtminstone till de mer liberala, solidariska och sunda fraktionerna i EU.

Hade jag fått rösta i andra länder hade jag röstat på de occitanska nationalisterna eller Portugals socialliberala commies. Tyvärr får jag inte det. Men jag har satt upp min occitanska flagga på väggen i allafall, det kändes som en lämplig dag att komma till skott med det.


Men tiden får utvisa om jag borde ha röstat på piraterna.

5 kommentarer:

  1. Jag litar på att du röstat ganska rätt. Även om Per Garthon inte kom in så stödde du nu Carl Schlyter (som rockar, vem gillar inte en EU-politiker som spontankramas?)och Isabella Lövin. Jag har svårt att tänka mig att du skulle ha några _stora_ problem med något de får för sig att göra i Bryssel. :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Sannolikt inte, nej. Möjligtvis är jag lite bekymrad över att Lövin tycker fiskar är viktigare än människor. Men vad fan, hon kanske räddar Cthulhu när hon ändå håller på :D

    DN hävdar för övrigt att väljarundersökningar antyder att V inte misslyckades med att mobilisera sina väljare, så mycket som att många av dessa väljare gick över till Mp och S. Så mina reservationer ang. Vs EU-politik kanske delar av många andra.

    SvaraRadera
  4. Fiskar _är_ viktiga. Fiskar och människor hänger ihop hälsomässiogt på disturbing sätt, som möjligtvis främst har i porrindustrin att göra. Men jag har vant mig.

    Grejen med miljöfrågor är ju att de hänger ihop, så att utfiskade hav är osunda hav i usel balans som i sin tur leder till allsköns dåligheter (och inte dåligheter av den roliga typen som min mormor brukade varna mig för). Isabella kanske bryr sig väldigt mycket om fiskar, men jag tror inte att hon kommer att vara _dålig_ för människor.

    SvaraRadera
  5. Heh, nej, självfallet inte, och jag ångrade inte hur jag röstade, väzthuseffekten -är- den absolut viktigaste frågan av alla, rent pragmatiskt sett.

    Men -känslomässigt- bryr jag mig mer om samhällsfrågor, något jag känner att jag kanske inte delar med Miljöpartiets genomsnittliga politiker. I dunno.

    SvaraRadera